آموزش ابتدایی( چند پایه)

آموزش در عشایر

آموزش در عشایر

در این وبلاگ نکات کلیدی آموزش در چند پایه قرار داده می شود.امیدواریم که مطالب مفید بوده و کاربران بتوانند از آن استفاده نمایند.

پیام های کوتاه

۸۷ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

⛚بزرگترین عدد چندرقمی(بدون تکرار ارقام)⛶

 

اگر چند رقم داشته باشیم و بخواهیم بزرگترین عدد را از این چند رقم داده شده(بدون تکرار ارقام) بدست آوریم؛ ارقام داده شده را از بزرگ به کوچک از سمت چپ کنار هم قرار می دهیم، به این ترتیب بزرگترین عدد بدست می آید.

 

🔸مثال: با ارقام ۴،۷،۰،۱،۹ بزرگترین عدد پنج رقمی را بنویسید؟

جواب:  ۹۷۴۱۰

 

⛚کوچکترین عدد چندرقمی (بدون تکرار ارقام)⛚

اگر از چند رقم داده شده بخواهیم کوچکترین عددچند رقمی (بدون تکرارارقام) را بدست آوریم، ارقام داده شده را از کوچک به بزرگ از سمت چپ کنار هم قرار می دهیم.

🔴نکته: اگر در ارقام داده شده صفر یکی از ارقام باشد ابتدا کوچکترین عدد در بین آن ارقام که از صفر بزرگتر است را نوشته، سپس صفر را می نویسیم و بعد از آن ارقام را از کوچک به بزرگ کنار هم قرار می دهیم.

🔸مثال: با ارقام ۴،۷،۰،۱،۹ کوچکترین عدد پنج رقمی را بنویسید؟

جواب: ۱۰۴۷۹

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۸ ، ۱۲:۲۱
mohsen zeidali

 

💠مستطیل💠

چهار ضلعی که تمام زاویه های آن قائمه باشند ، مستطیل نامیده می شود.
🔴بنابراین ، مستطیل ، نوعی متوازی الاضلاع است .
🔴با توجّه به این که مستطیل نوعی متوازی الاضلاع است ، پس همه ی خواص متوازی الاضلاع را داراست .
🔴 قطرهای مستطیل با هم برابرند .

🔷نکته :آیا می توان گفت ، هر چهار ضلعی که قطرهایش مساوی باشند ، مستطیل است ؟
پاسخ منفی است . چون ذوزنقه ی متساوی الساقین دارای دو قطر مساوی است .

🔴 متوازی الاضلاعی که اقطارش مساوی باشند ، مستطیل است .
🔴 از برخورد نیم سازهای هر 4 زاویه ی مستطیل با هم ، یک مربّع پدید می آید .

🔷نکته : آیا می توان گفت مستطیل نوعی متوازی الاضلاع است؟ 
پاسخ مثبت است و همچنین باید گفت که  تمام خواص متوازی الاضلاع را مستطیل نیز دارا است.

 

💠 لوزی💠

چهار ضلعی که چهار ضلع آن مساوی باشند ، لوزی نامیده می شود .
🔴 چون هر چهار ضلعی که ضلع های مقابل آن دو به دو مساوی باشند ، متوازی الاضلاع است ، بنابراین ، لوزی خود ، نوعی متوازی الاضلاع است .
🔴 با توجّه به این که لوزی نوعی متوازی الاضلاع است ، پس همه ی خواص متوازی الاضلاع را داراست .
🔴قطر های لوزی بر هم عمودند .
🔴هر قطر لوزی نیم ساز دو زاویه ی مقابل لوزی است .
🔴از برخورد نیم سازهای زوایای لوزی با هم ، یک نقطه پدید می آید .

🔷نکته : آیا می توان گفت هر چهار ضلعی که قطر هایش بر هم عمود باشند ، لوزی است ؟

پاسخ : خیر 

🔴متوازی الاضلاعی که قطرهای آن بر هم عمود باشند ، لوزی است .
🔴متوازی الاضلاعی که هر قطر آن نیم ساز دو زاویه ی مقابل باشند ، لوزی است .

 

💠 ذوزنقه💠
چهار ضلعی که فقط دو ضلع آن با هم موازی باشند ، ذوزنقه نامیده می شوند که در آن ، دو ضلع موازی را قاعده و دو ضلع غیر موازی را ساق های ذوزنقه می گویند .

🔴در ذوزنقه زاویه های مجاور به هر ساق مکمل یکدیگرند .

🔷ذوزنقه ی قائم الزاویه :
ذوزنقه ای که یک ساق آن بر دو قاعده عمود شده باشد ، ذوزنقه ی قائم الزاویه نامیده می شود که این ساق را ساق قائم و ساق دیگر را ساق مایل می گویند .

🔷ذوزنقه ی متساوی الساقین :
ذوزنقه ای که دو ساق آن با هم برابر باشند ، ذوزنقه ی متساوی الساقین نامیده می شود .

خواصّ ذوزنقه ی متساوی الساقین :
🔴در ذوزنقه ی متساوی الساقین زاویه های مجاور به هر قاعده مساویند .
🔴 در ذوزنقه ی متساوی الساقین ، قطرها با هم برابرند .

 

💠 مربّع 💠

مربّع چهار ضلعی است که چهار ضلع آن مساوی و چهار زاویه ی آن قائمه هستند .

🔴بنابراین ، مربّع ، هم نوعی لوزی و هم نوعی مستطیل و در نتیجه نوعی متوازی الاضلاع است .
🔴مربّع تمام خواصّ متوازی الاضلاع و مستطیل و لوزی را دارا است .
🔴از برخورد نیم سازهای زاویه های مربّع با هم ، یک نقطه پدید می آید.
 

۱۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۸ ، ۱۱:۳۰
mohsen zeidali

 

هرگــاه چــنــد نــقــطــه مــتــمــایــز (جــدا از هم )بــرروے یــڪ خــط راســت بــاشــنــد تــعــداد پــاره خــط ها را از فــرمــول زیــر بــه دســت مــے آوریــمــ.     

     2÷ (تــعــداد فــاصــلــه ها × تــعــداد نــقــطــه ها )= تــعــداد پــاره خــط ها

 مــثــال :بــر روے خــطــے هفــت نــقــطــه ے مــتــمــایــز وجــود دارد تــعــداد پــاره خــط ها را بــه دســت آوریــد ؟

جــوابــ:         21 = 2 ÷ ( 6 × 7 )= تــعــداد پــاره خــط ها

 

هر گــاه چــنــد نــقــطــه مــتــمــایــز ،بــر روے یــڪ خــط راســت بــاشــنــد تــعــداد نــیــم خــط ها را از فــرمــول زیــر بــه دســت مــے آوریــم .

                                   2 × تــعــداد نــقــطــه ها = تــعــداد نــیــم خــط ها

 مــثــال :بــر روے خــطــے هفــت نــقــطــه یــ  مــتــمــایــز وجــود دارد تــعــداد نــیــم خــط ها را بــه دســت آوریــد ؟

                                  14 = 2 × 7 = تــعــداد نــیــم خــط ها

 

هر گــاه چــنــد نــقــطــه ے مــتــمــایــز بــر روے یــڪ نــیــم خــط بــاشــنــد تــعــداد نــیــم خــط ها بــرابــر اســت بــا تــعــداد نــقــطــه ها .

 مــثــالــ:بــر روے یــڪ نــیــم خــط ،هفــت نــقــطــه ے مــتــمــایــز وجــود دارد چــنــد نــیــم خــط در شــڪــل وجــود دارد؟        

 8=1+ 7 

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۸ ، ۲۳:۲۸
mohsen zeidali

املا واژه ای است عربی و معنای آن نوشتن مطلبی است که دیگری بگوید یـا بخـوانـد . درس املا در بـرنـامـه آمـوزشـی دوره ابتدایی اهداف زیر را در بر می گیرد.
1- آموزش صورت صحیح نوشتاری کلمه ها و جمله های زبان فارسی
2- تشخیص اشکالات املایی دانش آموزان و رفع آنها 
3- تمرین آموخته های نوشتاری دانش آموزان در رونویسی.
بدیهی است با نوشتاری که با غلط های املایی همراه باشد ارتباط زبانی بین افراد جامعه بخوبی برقرار نمی شود . بنابراین , لزوم توجه به این درس کاملاً روشـن اسـت عـلاوه بـر اهـداف فـوق , امـلا نـویسی , دانـش آمـوزان را یـاری می کند تا مهارت های خود را در زمینه های زیر تقویت نمایند.
      1- گوش دادن با دقت
2- تمرکز و توجه داشتن به گفتار گوینده ( معلم )
3- آمادگی لازم برای گذر از رونویسی ( نوشتن غیرفعال ) جمله نویسی و انشا (نوشتن فعال)
نکات برجسته روش آموزش املای فارسی :
1- توجه بیشتر به وجه آموزشی درس املا نسبت به وجه آزمونی آن
2- انعطاف پذیری در انتخاب تمرینات  در هر جلسه املا 
3- توجه به کلمات به عنوان عناصر سازنده جمله های زبانی
4- ارتباط زنجیر وار املاهای اخذ شده در جلسات گوناگون
معیارهای ارزشیابی
عناصر دیگر روش آموزش املا را به صورت زیر هم میتوان مرحله بندی کرد :
گام اول, انتخاب متن املا  و نوشتن آن روی تخته سیاه و خواندن آن
گام دوم , قرائت املا توسط معلم و نوشتن آن توسط دانش آموزان
گام سوم , تصحیح گروهی املاها و تهیه فهرست خطاهای املایی
گام چهارم , تمرینات متنوع با توجه به اولویت بندی اشکالات املایی استخراج شده.
 
گام اول , انتخاب متن :
در انتخاب متن املا به موارد زیر توجه شود :
- متن مورد نظر حاوی جمله باشد و از انتخاب کلمه به تنهایی خودداری شود.
- کلمات سـازنـده جمـلات متـن از حـروفـی تشکیل شده باشند که قبلاً تدریس شده اند.
- کلمات خارج از متن کتاب های درسی , از 20 درصد کل کلمات بیشتر نباشد.
- علاوه بر جملات موجود در کتاب های درسی , با استفاده از کلمات خوانده شده , جملات دیگری هم در نظر گرفته شوند .
- در هر جلسه از کلماتی که در جلسات قبلی برای دانش آموزان مشکل بوده اند نیز استفاده شود تا بتوان درجه پیشرفت شاگردان را اندازه گیری کرد.
گام دوم 
معلم متن املا را از روی تابلو پاک کرده , پس از آماده شدن دانش آموزان , آن را با صدایی بلند و لحنی شمرده و حداکثر تا دو بار قرائت می کند . البته هنگام قرائت متن املا از خواندن کلمه به کلمه خودداری کرده , متن را به صورت گروههای اسمی و فعلی یا جمله کامل قرائت می کند تا دانش آموزان با بافت جمله و معنای آن آشنا شوند . متن املا را با سرعت مناسب تکرار می کند تا کند نویسان هم , اشکالات خود را بر طرف نماند .
 
گام سوم 
این گام با مشارکت کامل دانش آموزان انجام می شود و معلم بدون اشاره به نام آنان تک تک املا ها را بررسی و مشکلات را استخراج می کند . به این ترتیب که معلم املای اولین دانش آموز را در دست می گیرد و به کمک دانش آموز کلمات یاد شده را رونویسی می کند. سپس املای دومین , سومین و .... در دست می گیرد و به کمک همان دانش آموز یا دانش آموز دیگری , صورت صحیح غلط های املایی را روی تابلو ثبت می کند . البته هر جا که غلط ها تکراری بودند جلوی اولین مورد آن یک علامت ( مثلاً * ) می زند . در پایان با شمردن غلط ها , اشکالات املایی دانش آموزان را اولویت بندی می کند .
گام چهارم 
در ایـن گام معلـم با توجه به مهمترین و پر تعداد ترین اشکالات املایی دانش آموزان با بکار گیری انواع تمرینات حرف نویسی و کلمه نویسی و همچنین تمرینات کلمه سازی و جمله سازی به تقویت توان نوشتاری دانش آموزان می پردازد . 
راههای پیشنهادی برای تقویت املایی دانش آموزان ضعیف 
با مطالعه اطلاعات جمع آوری شده در جلسه شورای معلمان جهت تقویت املا با پیشنهادات متعدد همکاران مواجه شدیم که در ذیل فهرست وار آورده ایم . 
- دقت به مشق ( رونویسی ) و تصحیح غلط ها و رعایت خط زمینه 
- توجه به دست ورزی در دوره آمادگی 
- مطمئن شدن از شناخت حروف الفبای فارسی 
- بررسی دقیق تکلیف شب در خانه 
- توجه بیشتر به دانش آموزان کند نویس 
- پرهیز از حرکات اضافی موقع گفتن املا 
- استفاده از دانش آموزان ممتاز برای روخوانی و تکرار و تمرین در کلاس 
- توجه به نوع نشستن 
- استفاده از کارت تند خوانی 
- ترکیب صامت و مصوت 
- اطمینان از تلفظ صحیح حروفات توسط دانش آموزان 
-        تصحیح املا توسط خود دانش آموزان  و . . . . 
که قرار شد تعدادی از پیشنهادهای همکاران در مورد دانش آموزانی که در املا ضعیف هستند اجرا شود . از جمله آموزش حروفاتی که دانش آموزان در آن اشکال دارند ( قبل از گفتن املا )  - یادداشت غلط هایی که بیشتر دانش آموزان از آن دارند – دقت در مشق دانش آموزان .

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۸ ، ۱۷:۳۷
mohsen zeidali

 


🍓دانش آموزی که نقطه و دندانه را کم یا زیاد می گذارد ، بعد از نوشتن کلمه ای برای تحسین (آفرین و توانسته اید بیشتر کلمات را درست بنویسید و ... ) دست روی اشکال می گذاریم و می نویسیم : «در گذاشتن نقطه یا دندانه دقت کن» و اگر به تعداد نقطه ها و دندانه های حرف مورد نظر هم اشاره کنیم خیلی بهتر است.

      🍎 دانش آموزی که نوع اشکال آن حافظه ی شنیداری است مثلا کلمه ی «مسواک» را «مسباک» می نویسد یا برخی کلمات را جا می اندازد یا آخر کلمه را درست نمی نویسد ، مثلا کلمه ی «گفتند» را «گفتن» می نویسد . با بررسی میزان شنوایی دانش آموز که آیا گوش هایش درست می شنوند یا یکی از گوش هایش افت شنوایی دارد و ... با تماس اولیایشان به پزشک متخصص ارجاع می دهیم و در صورت سالم بودن گوش در نحوه ی گفتن دیکته ی خود تجدید نظر می کنیم و یا برخی دانش آموزان کلمه را به صورت غلط تلفظ می کنند و با شنیدن تلفظ صحیح توسط معلم باز هم موقع نوشتن غلط می نویسند در صورتی که اولیایشان باسواد باشند پس از نوشتن جمله ی عاطفی که نشان از موفقیت او در نوشتن برخی از کلمات به شکل صحیح است می نویسیم « کلماتی که غلط نوشته ای در خانه به همراه بزرگ ترهای خود تلفظ کن و از روی آن بنویس.»

      🍋 دانش آموزی که نوع اشکال آن حافظه ی توالی دیداری است مثلا «مادر» را «مارد» می نویسد،  بعد از تشویق ایشان به خاطر نوشتن کلمات صحیح می نویسیم: «موقع نوشتن ابتدا به دقت بخش کن و پس از صداکشی بنویس» یعنی با این کار هم درد را تشخیص داده ایم و هم درمان را ارائه داده ایم . ما با نوشتن این جمله خاطر نشان می کنیم که اولیای محترم فرزند شما در بخش و صداکشی اشکال دارد و اگر کلمه را درست بخش و صدا کند دیگر در املا اشکال نخواهد داشت.

      🍊اگر دانش آموزی کلمه ی «شُد» را «شود» و «گفت» را «گوفت» می نویسد ، این گونه دانش آموزان مشکل آموزشی دارند ، یعنی این ها تفاوت «او – و» را با «اُ  ُ» نمی دانند. معلم متخصص پس از مشخص کردن غلط دانش آموز به جای آن که بگوید از روی این کلمات چندین بار بنویسد به ایشان تفاوت «او – و» را با «اُ  ُ» آموزش می دهد و استثنائات را هم به تدریج آموزش می دهد. می توان گفت این اشکال املایی مربوط به پایه ی  اوّل بوده که  در سال های بعد هم درمان نشده است. بعد از بیان موفقیت ایشان به طور خلاصه می توان این گونه بازخورد داد: « پسر یا دختر خوبم در این کلمات به جای «او – و» از «اُ  ُ» استفاده می کنیم.»

  🍑 در خصوص دانش آموزانی که همیشه تمام کلمات را درست می نویسند هم می توانیم از بازخوردهایی که به صورت شعر هستند استفاده کنیم و یا خودمان در یک جمله ی کوتاه موفقیت وی را تبریک بگوییم . مثلا « شما در نوشتن دیکته توانا هستید» و... البته بهتر است هر دفعه از جملات متنوع و متفاوتی استفاده کنیم.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۸ ، ۱۱:۳۵
mohsen zeidali

دریافت
حجم: 696 کیلوبایت
 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۸ ، ۱۱:۲۹
mohsen zeidali

دریافت
حجم: 441 کیلوبایت
 

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۸ ، ۱۱:۲۳
mohsen zeidali

دریافت
حجم: 146 کیلوبایت
 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۸ ، ۰۹:۴۶
mohsen zeidali

دریافت
حجم: 434 کیلوبایت
 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۸ ، ۰۹:۳۳
mohsen zeidali

چنانچه کلاس شما این جدول را ندارد آن را پرینت بگیرید و در جمع و تفریق ها از آن استفاده کنید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۸ ، ۰۹:۱۹
mohsen zeidali