آموزش ابتدایی( چند پایه)

آموزش در عشایر

آموزش در عشایر

در این وبلاگ نکات کلیدی آموزش در چند پایه قرار داده می شود.امیدواریم که مطالب مفید بوده و کاربران بتوانند از آن استفاده نمایند.

پیام های کوتاه

بازخورد در دیکته (دوم ابتدایی)

يكشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۳۵ ق.ظ

 


🍓دانش آموزی که نقطه و دندانه را کم یا زیاد می گذارد ، بعد از نوشتن کلمه ای برای تحسین (آفرین و توانسته اید بیشتر کلمات را درست بنویسید و ... ) دست روی اشکال می گذاریم و می نویسیم : «در گذاشتن نقطه یا دندانه دقت کن» و اگر به تعداد نقطه ها و دندانه های حرف مورد نظر هم اشاره کنیم خیلی بهتر است.

      🍎 دانش آموزی که نوع اشکال آن حافظه ی شنیداری است مثلا کلمه ی «مسواک» را «مسباک» می نویسد یا برخی کلمات را جا می اندازد یا آخر کلمه را درست نمی نویسد ، مثلا کلمه ی «گفتند» را «گفتن» می نویسد . با بررسی میزان شنوایی دانش آموز که آیا گوش هایش درست می شنوند یا یکی از گوش هایش افت شنوایی دارد و ... با تماس اولیایشان به پزشک متخصص ارجاع می دهیم و در صورت سالم بودن گوش در نحوه ی گفتن دیکته ی خود تجدید نظر می کنیم و یا برخی دانش آموزان کلمه را به صورت غلط تلفظ می کنند و با شنیدن تلفظ صحیح توسط معلم باز هم موقع نوشتن غلط می نویسند در صورتی که اولیایشان باسواد باشند پس از نوشتن جمله ی عاطفی که نشان از موفقیت او در نوشتن برخی از کلمات به شکل صحیح است می نویسیم « کلماتی که غلط نوشته ای در خانه به همراه بزرگ ترهای خود تلفظ کن و از روی آن بنویس.»

      🍋 دانش آموزی که نوع اشکال آن حافظه ی توالی دیداری است مثلا «مادر» را «مارد» می نویسد،  بعد از تشویق ایشان به خاطر نوشتن کلمات صحیح می نویسیم: «موقع نوشتن ابتدا به دقت بخش کن و پس از صداکشی بنویس» یعنی با این کار هم درد را تشخیص داده ایم و هم درمان را ارائه داده ایم . ما با نوشتن این جمله خاطر نشان می کنیم که اولیای محترم فرزند شما در بخش و صداکشی اشکال دارد و اگر کلمه را درست بخش و صدا کند دیگر در املا اشکال نخواهد داشت.

      🍊اگر دانش آموزی کلمه ی «شُد» را «شود» و «گفت» را «گوفت» می نویسد ، این گونه دانش آموزان مشکل آموزشی دارند ، یعنی این ها تفاوت «او – و» را با «اُ  ُ» نمی دانند. معلم متخصص پس از مشخص کردن غلط دانش آموز به جای آن که بگوید از روی این کلمات چندین بار بنویسد به ایشان تفاوت «او – و» را با «اُ  ُ» آموزش می دهد و استثنائات را هم به تدریج آموزش می دهد. می توان گفت این اشکال املایی مربوط به پایه ی  اوّل بوده که  در سال های بعد هم درمان نشده است. بعد از بیان موفقیت ایشان به طور خلاصه می توان این گونه بازخورد داد: « پسر یا دختر خوبم در این کلمات به جای «او – و» از «اُ  ُ» استفاده می کنیم.»

  🍑 در خصوص دانش آموزانی که همیشه تمام کلمات را درست می نویسند هم می توانیم از بازخوردهایی که به صورت شعر هستند استفاده کنیم و یا خودمان در یک جمله ی کوتاه موفقیت وی را تبریک بگوییم . مثلا « شما در نوشتن دیکته توانا هستید» و... البته بهتر است هر دفعه از جملات متنوع و متفاوتی استفاده کنیم.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۰۸/۲۶
mohsen zeidali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی