آموزش ابتدایی( چند پایه)

آموزش در عشایر

آموزش در عشایر

در این وبلاگ نکات کلیدی آموزش در چند پایه قرار داده می شود.امیدواریم که مطالب مفید بوده و کاربران بتوانند از آن استفاده نمایند.

پیام های کوتاه

 

این مطلب فقط جهت اطلاع وهماهنگی اولیاء محترم تهیه گردیده است .

کدام ( اِ ) در پایان کلمات به کار می رود ؟ « ـــِــــ ربط » یا «  ه »
ـــِــ ربط یا مالکیت یادوستی (ـــِــ منتظر) مانند : دست ِ ............، دندانِ ........... است که در هر صورت منتظر کلمه ی بعدی هستیم .
بسیاری از دانش آموزان در نوشتن صدای «اِ » در انتهای کلمه دچار مشکل می شوند یعنی واژه های (اصحابِ ، دیدن ِ ، دوست ِ ، برای ِ، کیفِ و ....) را اشتباهاً به صورت (اصحابه ، دیدنه، دوسته، برایه، کیفه، و.... )  می نویسند و برعکس واژه های (بنده، خسته، آماده، رفته ،دانه و ...) را به صورت (بندِ ، خستِ ، رفتِ، دانِ و ...) می نویسند.
وقتی کلمه ای گفته میشه و ما منتظریم تا کلمه ی دیگه ای به دنبال اون بیاد از «اِ » دوستی استفاده میشه مانند دندانِ سفید.

وقتی کلمه گفته شد منتظر کلمه ی  دیگه ای نبودیم ه میگیره. مثل  آماده و...

👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇🙋‍♀️ شیوه دوم :
کدام اِ : ( -ِ ) یا ( ـه )

بسیاری از دانش آموزان در نوشتن صدای ( اِ ) در انتهای کلمه دچار مشکل می شوند یعنی واژه های( اصحاب ِ ، دیدن ِ ، سال ِ ، نام ِ ، برای ِ ، پای ِ ) را به صورت ( اصحابه ، دیدنه ، ساله ، نامه ، برایه ، پایه )  می نویسند و بر عکس واژه های ( نامه ، بنده ، خسته ، پرده ، رفته ، دانه ) را به صورت ( نامِ ، بندِ ، خستِ، پردِ ، رفتِ ، دانِ ) می نویسند .

بسیاری از آموزگاران سعی می کنند با  بیان و شرح و توصیف « اِ » مالکیت،صاحبی، مضاف و مضاف الیه ، نسبت،صفت و موصوف و امثال آن ، به دانش آموزان نوشتن درست آن واژه ها را آموزش دهند . این روش ها ، دانش آموزان را ، بویژه در سالهای اول و دوم دبستان بیشتر گیج 😖می کند . زیرا رشد ذهنی آنان هنوز به درجه ای نرسیده است که مفاهیم یاد شده را درک کنند و تفاوت آن اصطلاحات را در یابند و به هنگام نوشتن دیکته به کار برند .

راه حل:

بچه ها، اگر من صدای ( -ِ ) را حذف کنم کدام کلمه بی معنی می شود؟ آنهایی که بی معنی می شود یا معنایش عوض می شود باید به صورت ( ـه ) و بقیه را به صورت ( -ِ ) می نویسیم  مثلا می گویم 
نامه ◀نام ... معنا عوض شد پس❌
خامه ◀خام ... معنا عوض شد پس❌
 خانه ◀خان ... معنا عوض شد پس❌
شانه ◀شان ... معنا عوض شد پس❌  مدادِ ◀مداد ... معنا عوض نشد پس✅
کفشِ ◀کفش ... معنا عوض نشد پس✅
دانش آموزِ ◀دانش آموز ... معنا عوض نشد

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۰۹/۲۹
mohsen zeidali

نظرات  (۵)

خوب استاد بعضی کلمات هر دو مدله نوشته میشن ولی معنیشون عوض نمیشه مثل زردِ زرده شیرِ شیره زیرِ زیره تختِ تخته و... رو ما که بزرگتریم میفهمیم که با توجه به نقشش تو جمله و معنی لغویش میتونیم تشخیص بدیم ولی بچه کلاس اولی چطوری تشخیص میده والاا

پاسخ:
وقتی دایره لغات ذهن بالا بره قطعاً تفاوتشون را درک خواهد کرد.

دایره لغات ذهن کلاس اولی ها محدود می باشد و در کلاس اول تشخیص و جداسازی این کلمات از هم جز اهداف نمی باشد.

سلام

یک سوال اساسی ذهن منو درگیر کرده 

راجع به کلماتی که تو زبان محاوره گفته میشه و همونو میخوایم جایی بنویسیم

مثلا در جمله جمعمون جمعه آیا نگارش به همین صورت درسته یا باید بنویسیم جمعمون جمعِ؟؟؟

این مساله ایه که من با خیلی از دوستانم باهاش مشکل دارم

است در آخر کلمات تبدیل به ه می شود مثل کتاب من است _____)) کتاب منه

است در آخر کلمات تبدیل به ه می شود

مثل جمعموم جمع است ______)) جمعمون جمعه

کتاب من است _____)) کتاب منه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی