ابزارهای ارزشیابی توصیفی
📚مبحث شماره:1
📙پوشه کار
"پوشه کار"مهمترین ابزار ارزش یابی کیفی – توصیفی است که هویت دانش آموزان را در همه ی ابعاد شخصیتی با هدف و سازمان منظمی در خود نگه داری می نماید .
مجموعه ای از نمونه کارهای دانش آموزان که در جریان یاددهی – یادگیری هدفمند جمع آوری گشته ، آگاهانه انتخاب گردیده و منظم ، سازماندهی شده و بیانگر میزان تلاش، پیشرفت و موفقیت دانش آموزان است وبه عبارتی همچون آلبومی ، تصاویرِ گوناگون ودرمسیر رشدِ دانستن ، توانستن و بکاربستنِ دانش آموزان را ، در مراحل مختلف فرآیند یاددهی – یادگیری ، به نمایش و قضاوت می گذارد .
ابزارهای_ارزشیابی_توصیفی
📚مبحث شماره:2
📘پوشه می تواند به صورت کلاسور، پروندان (زونکن)، پوشه دکمه دار ، کیسه پلاستیکی و ... باشد ، مشروط بر اینکه سه اصل
✅حفظ و نگه داری موثر
✅دسترسی آسان
✅زیبایی ظاهری
رعایت گردد
ابزارهای_ارزشیابی_توصیفی
📚مبحث شماره:3
📗روی جلد:
روی جلد هر پوشه مشخصات : نام استان ، منطقه ، مدرسه ، پایه تحصیلی و نام آموزگار نوشته شود.
در شیرازه پوشه نام و نام خانوادگی دانش آموز نوشته شود.
عکس دانش آموزان پایه اول روی شیرازه چسبانده شود ،به دلیل اینکه نمی توانند اسم و فامیل خود را بخوانند.
ابزارهای_ارزشیابی_توصیفی
📚مبحث شماره:4
📙محتوای پوشه:
محتوای پوشه باید مجموعه ای از نمونه کارهای مرتبط، به هم پیوسته و فرایندی دانش آموز را شامل گرددکه علاوه بر بازده عملکرد یادگیری و ... نارسایی های یادگیری دانش آموز و نحوه رفع مشکلات و اصلاحات آن ها را نیز نشان دهد.
ابزارهای_ارزشیابی_توصیفی
📚مبحث شماره:5
📒محتوی پوشه:
✏️اولاً باید به تفکیک دروس باشد
✏️ثانیاً همراه با بازخورد مناسب و تاریخ باشد.
تا آموزگار را در قضاوت یاری کند.
ابزارهای_ارزشیابی_توصیفی
📚مبحث شماره:6
محتوای پوشه به چهار گروه
1)آزمون ها
2) تکالیف
3)تولیدات
4)سایر موارد
طبقه بندی میشود.
ابزارهای_ارزشیابی_توصیفی
📚مبحث شماره:7
• آزمون مداد-کاغذی
• آزمون های عملکردی
• هر نوع آزمونی که مراحل فرایند یادگیری را شامل شود و بیانگر میزان تلاش و موفقیت دانش آموز در جهت تحقق هدف های آموزشی و پرورشی باشد.
• فهرست وارسی
• مقیاس های درجه بندی
• گزارشی از رویداد نگاری
• هر نوع مشاهده ثبت شده ای که مراحل فرایند یادگیری را شامل شود و بیانگر میزان تلاش و موفقیت دانش آموز در جهت تحقق هدف های آموزشی و پرورشی باشد
ابزارهای_ارزشیابی_توصیفی
📚مبحث شماره:8
تکالیف:
• تکالیف درسی خارج از کلاس
• تکالیف درسی کلاسی انفرادی شامل:آثار و تکالیف نوشتنی،تمرینات،املاء و جمله نویسی،خودآزمایی ها و مسائل و ...
• تکالیف درسی کلاسی گروهی
• چرکنویس و کارهای ابتدایی در طراحی تحقیق تا مواد نشان دهنده ی حاصل کار تحقیقی
• هر نوع تکلیفی که مراحل فرایند یادگیری را شامل شود و بیانگر میزان تلاش و موفقیت دانش آموز در جهت تحقق هدف های آموزشی و پرورشی باشد.
ابزارهای_ارزشیابی_توصیفی
📚مبحث شماره:9
تولیدات:
• آثار هنری دانش آموز.
• خلاصه داستان،فیلم و بازدیدها.
• کارهای عملی دانش آموز.
• گزارش مصاحبه دانش آموز با افراد متفاوت
• گزارش هایی علمی مثل:گزارشهای گردشهای علمی.
• هر تولیداتی که مراحل فرایند یادگیری را شامل شود و بیانگر میزان تلاش و موفقیت دانش آموز در جهت تحقق هدف های آموزشی و پرورشی باشد.
ابزارهای_ارزشیابی_توصیفی
📚مبحث شماره:10
سایر موارد:
تشویق کتبی دانش آموز.
ثبت پرسش ها و اظهار نظرها و رفتارهای قابل توجه دانش آموز.
نامه های مربوط به دانش آموز.
نمونه پیشرفت موضوعی دروس.
یادداشت های معلم.
ابزارهای_ارزشیابی_توصیفی
📚مبحث شماره:11
📝فرم هایی که باید در پوشه قرار بگیرند:
✏️فرم شرح حال ⬅️اختیاری
✏️فهرست محتوا ⬅️ اختیاری
✏️فرم ارزیابی والدین⬅️ برای تمام پایه ها اجباری ( به صورت فصلی)
✏️فرم خودارزیابی دانش آموز⬅️پایه سوم تا ششم اجباری ( به صورت ماهانه یا فصلی)
✏️ فرم همسال سنجی ⬅️پایه سوم تا ششم اجباری ( به صورت ماهانه یا فصلی)
✏️فرم خود ارزیابی معلم در تنظیم پوشه کار⬅️اختیاری
✏️فرم پیشرفت تحصیلی دانش آموز( کارنامه های دو ماهانه)